În primavara aceasta (martie 2014) am cumpărat de pe eBay Anglia o rindea Stanley #4-1/2. Era într-o stare destul de jalnică (multă rugină) dar am considerat ca va fi numai bună pentru a încerca o restaurare. Și când spun restaurare mă refer la a o aduce în stare de funcționare.
Este o rindea de tipul 19, fabricată între anii 1948-1961. Este o rindea comună, nu de colecție. Mânerele sunt realizate din bachelită, fiind mai comfortabile decât cele din plastic.
Iată mai jos câteva poze cu starea originală.
Se pare că rindeaua a fost expusă intemperiilor deoarece pe părțile acoperite rugina nu a pătruns. Așa că hai să începem restaurarea ei.
Mai întâi voi face o prezentare a materialelor folosite:
- Soluție degresare 3-in-one – folosită pentru degresare suprafețelor metalice și curățarea de impurități
- Gel îndepărtare rugină Hammerite
- Perie alamă (am folosit și o perie mică de sârmă)
- Periuțe de dinți pentru curățarea de impurități și pentru aplicarea gel-ului
- Prosop de bucătărie
- Mănuși pentru protejarea mâinilor
- Burete abraziv fin (de genul materialului verde folosit la bureții de bucătărie)
- Lână de fier pentru curățare fină.
- Ulei 3-in-one pentru protejarea pieselor metalice după terminarea tratamentului.
- Un vas cu apă pentru clătirea pieselor metalice după degresare.
Încep prin a curăța piesele mici (toate piesele în afară de talpă și „frog”). Se aplica degresantul pe piesele de curățat. Gelul pentru îndepărtarea ruginei se pare că își face treaba mai bine dacă piesele sunt degresate.
După vreo 5 minute (timp în care pot adulmeca mirosul de lămâie al degresantului – majoritatea sunt pe bază de acid citric) piesele sunt curățate cu o periuță de dinți și clătite în apă. Apoi sunt uscate cu un prosop de bucătărie.
Pasul următor este aplicarea gelului. Acesta se aplică în mod uniform de toată suprafața cu rugină într-un strat de 1-1,5mm și se lasă 20-30 de minute pentru a acționa conform instrucțiunilor producatorului.
Odată timpul trecut se trece la frecarea cu peria de alamă. Gelul începe să-și schimbe culoarea din verde în maroniu, semn că rugina se desprinde. Dacă după frecare tot mai rămâne rugină nu insista. Piesa este spălată sub jet de apă, se usucă cu prosopul de bucătărie și procedeul se reia cu aplicarea gel-ului. Se repetă până când nu mai rămâne rugină. Din propria experiență nu se repetă de mai mult de 4 ori (lama rindelei a necesitat patru aplicări).
După îndepărtarea ruginei am spălat piesele de gel sub jet de apă și le-am șters cu prosop de bucătarie. Apoi le-am uns cu ulei pentru protecție. Se recomandă ca ungerea cu ulei să se facă imediat după uscare (deși datorită timpului limitat de lucru le-am lasat până a doua zi fară nici o problemă).
Ultimul pas a fost degresarea celorlalte piese care nu erau ruginite, spalarea în apă, uscarea cu prosop de bucătărie și apoi ungerea cu ulei pentru protecție. Piesele de alamă nu au fost unse, ele urmânad să aibă parte de alt tratament în partea a doua.
Timpul efectiv petrecut muncind la piese a fost de aproximativ 3 ore pe durata a două zile. Alte 2 ore le-am petrecut așteptând ca gel-ul să-și facă efectul.
Materialele folosite au fost cumpărate din Anglia la următoarele prețuri (aproximative):
- Spray-ul degresant – 30 lei
- Gel Hammerite – 70 lei
- Ulei uz general – 20 lei
Ca alternative în România avem:
- La spray-ul degresant – Aici trebuie să mai caut (cu excepția unei soluții făcute în casă din lămâie)
- La gel-ul Hammerite – Renaissance Metal De-corroder. Restaurarea cu acest produs făcută de Cătălin Sorescu este descrisă aici
- Ulei uz general – există atât la magazinele mari de bricolaj dar și la cele specializate
În Partea a doua voi curăța alama și voi încerca să-i redau strălucirea inițială.